Bij het verhuren van hoogwerkers komen nogal wat zaken kijken. Naast al het logische, is het 'goede gedrag' (of het gebrek daaraan) van een huurder nogal een belangrijke factor. En die heb je als verhuurder, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, niet altijd in de hand.
De ene huurder gaat netter om met de gehuurde hoogwerker dan de andere. Het materieel is geen eigendom en dat is voor sommigen dan blijkbaar een vrijbrief om er ruig mee om te gaan, met alle gevolgen van dien. Leveranciers van hoogwerkers bieden hun klanten daarom soms een speciale 'hufterproof' machine voor de verhuur aan, met zo min mogelijk opties die kapot kunnen gaan. Maar het is verbazingwekkend wat men dan toch nog kapot weet te krijgen.
Er zijn voorbeelden genoeg van een hoogwerker die ineens niet goed meer werkt, en waar dan bij inspectie blijkt dat bijvoorbeeld de hele mast vol zit met bladeren en takken, omdat een huurder de hoogwerkermast dwars door een boom vol blad heeft getrokken. Of waarbij de kabeltrack achter een tak(je) is blijven hangen en de huurder dit net iets te laat opmerkte, waardoor hij alles compleet aan gort trok… Ook raakt de gemiddelde hoogwerker wel eens wat bij het manoeuvreren, en zijn kapotte kappen of forse deuken en krassen geen uitzondering.
Natuurlijk kan dit gebeuren en is dit misschien ook wel gewoon een risico dat bij verhuren hoort. Wat het echter wel lastig maakt, is als een huurder dit niet of niet volledig doorgeeft aan de verhuurder wanneer hij de hoogwerker weer komt inleveren. Of een compleet andere voorstelling geeft van wat er echt is voorgevallen. Dat doet hij misschien uit angst voor een boze verhuurder en/of omdat hij consequenties vreest voor het eigen risico dat dan in rekening gebracht gaat worden, maar het maakt onze schadebehandeling ver niet altijd makkelijker op. Ontbrekende informatie of onjuiste versies van wat er heeft plaatsgevonden zorgen namelijk voor vertraging in de afhandeling van het dossier. Daar kan de verhuurder (in dit geval dan onze cliënt) meestal niets aan doen, maar hij moet wel langer op de uitkering wachten!
Verzekeraars worden ook kritischer als blijkt dat er geen juiste informatie is verstrekt of dat de feiten niet kloppen met het verhaal dat de huurder/verhuurder heeft doorgegeven. Dan ligt het dossier ook zomaar op het bureau van een medewerker van de afdeling 'speciale' zaken… en dat komt de snelheid van afhandeling al helemaal niet ten goede!
Vaak is de verhuurder/verzekeringsnemer, na een gedegen onderzoek en goed verhaal, wel te zuiveren van blaam en komt het wel weer goed. Maar leuk is het natuurlijk niet.
Een goede innamecontrole van de machines en de vastlegging daarvan zijn eigenlijk essentieel, net als duidelijke voorschriften voor de huurders hoe te handelen of juist niet te handelen als er schade is.
Wij proberen onze cliënten daar ook zoveel mogelijk bij te helpen, met bijvoorbeeld het beschikbaar stellen van een standaard innameformulier, een voorbeeld leverings-/verhuurvoorwaarden en een goede begeleiding door ons schadeteam. Samen komen we dan een heel eind, maar het hele proces 'hufterproof' krijgen, zal waarschijnlijk onmogelijk zijn…