Hoogwerker Verzekeren
0184 61 28 42

 

Daar gaan we weer.....

07-04-2016

December 2014, wat begon als een leuk bedacht huwelijksaanzoek, eindigde in een, tot twee keer toe ,vallende kraan in een woning. Sensatie in IJsselstein, gelukkig geen gewonden te betreuren.

 Mei 2015, een prachtige dag werd een zwarte dag voor Oosterwolde, toen een hoogwerker omviel met als gevolg 1 dode en 10 mensen gewond. De discussie rond evenementen en vergunningen barst los.

Augustus 2015, wat een goed gecoördineerde hijsklus van een brugdeel moest worden, monde uit in vallende kranen, in Alphen aan de Rijn. Verwoeste huizen, beschadigde kranen pontons en kades. Naast een onfortuinlijk gestorven hond, gelukkig verder geen gewonden te betreuren.

Februari 2016, na het voltooien van een klus, zorgt een vermoedelijke “inschattingsfout” van de 21 jarige bestuurder van een hoogwerker ,voor een drama in Dalfsen. De hoogwerker steekt een spoorwegovergang over, maar op dat moment komt er ook een trein aanrijden en alle ingrediënten voor een verschrikkelijk ongeluk zijn daar.

De bestuurder probeert nog te waarschuwen, maar moet van een hoogte van 2 a 3 meter uit de bak springen. Momenten later is de klap daar, de trein raakt de hoogwerker , ontspoort en komt verderop op zijn kant tot stilstand in een weiland. 

1 dodelijk slachtoffer , de machinist van de trein, daarnaast 6 gewonden.

Dan begint het grote speculeren in de media weer en krijg ik het gevoel, daar gaan we weer….

Mocht de hoogwerker, welke werd ingezet om een boom te rooien, wel de weg op? Mocht hij met dit type hoogwerker wel een spoorwegovergang oversteken? Was er een vergunning? Want normaal moet een voertuig met een lagere snelheid vooraf toestemming vragen bij het RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) om een spoorwegovergang over te steken. Zij beoordelen of dat nodig is of dat er mogelijk nog alternatieven zijn. Als er geen andere mogelijkheden zijn, dan moet er een vergunning aangevraagd worden bij ProRail.

Een woordvoerder van ProRail weet te melden in het AD, dat er geen vergunning is aangevraagd, want zij wisten niet dat de hoogwerker kwam, anders had deze trein daar niet gereden.

En zo gaat het nog wel verder met allerlei aannames, speculaties en “specialisten” wie er iets zinnigs en soms ook relevants over te zeggen hebben.

Wat kan ik hier nu eigenlijk nog voor zinnigs over zeggen, van uit mijn vakgebied?

Ik kan het hebben over de aansprakelijkheid en de afwikkeling hiervan, hoe complex dit is en wat er allemaal bij komt kijken. Of de verzekerde bedragen wel voldoende zullen zijn en dat er los van materiële- en personenschade ook enorm veel schade is doordat er enkele dagen geen treinen op dit traject kunnen rijden.

Ik kan het hebben over de veilige bediening van hoogwerkers en het belang van het halen van de juiste certificaten en het bijwonen van de juiste trainingen.

Ik kan het hebben over verhuurdekking, want volgens de media, was de hoogwerker verhuurd aan een groenvoorziener.

En zo kan ik er nog wel een paar verzinnen.

In krap anderhalf jaar tijd is dit al het 4e “ spraakmakende incident” met een verticaal werkend object. Is het dan echt zo slecht gesteld met de kwaliteit van de bediening van dergelijke objecten?

Persoonlijk denk ik dat dit wel meevalt, hoe erg de gevolgen ook soms zijn, het blijven incidenten en er zijn ook gewoon heel erg veel bedrijven en medewerkers, welke met hoogwerkers en ander hoogwerkend materieel werken en zij hebben hun zaakjes gewoon keurig op orde. Personeel is goed geïnstrueerd, keuringen worden gedaan, vergunningen worden waar nodig aangevraagd en verzekeringen zijn goed geregeld.

Het blijft mensenwerk, het bedienen van een hoogwerker en een inschattingsfout kan altijd gebeuren, hoe goed alles ook geregeld is. Niet alles is te ondervangen en te verzekeren.

Maar er met zijn allen goed over na blijven denken en er met elkaar naar te streven, dat de risico’s tot een acceptabel minimum teruggebracht kunnen worden, blijft een must.

Dennis de Groot

Adviseur Hoogwerkerverzekeren.nl

Dit artikel is verschenen in Rentit/Verticaal april 2016.

Daar gaan we weer.....

Standaard bij onze Hoogwerkerverzekering:

  • doneIncl. verhuur (met en zonder personeel)
  • doneEigen gebrek dekking t/m 7 jaar
  • doneVervangende Hoogwerker bij schade
  • doneGratis termijnbetaling
  • doneDeskundig personeel (IPAF gecertificeerd)

Contact gegevens

Hoogwerker Verzekeren
Veerweg 165
3351 HC Papendrecht
0184 61 28 42
info@hoogwerkerverzekeren.nl