Natuurlijk kiest men ook wel eens niet voor ons en verzekeren ze de hoogwerker bij een andere partij. Dat is jammer, maar hun goed recht. Wij proberen wel altijd de reden hiervoor te achterhalen, omdat wij ook hier graag van willen leren.
Eigenlijk is de top 3 van voornaamste redenen dat er voor een ander gekozen wordt:
1) Lagere premie
2) Gemak ( andere partij zit bijvoorbeeld in de buurt)
3) Jullie waren vergelijkbaar met mijn huidige verzekeraar.
Allemaal hele goede redenen. Tegen de nummer 2 kunnen we natuurlijk niet zoveel inbrengen, want gemak dient tenslotte de mens, maar de andere 2 blijken na wat doorvragen en/of eigen onderzoek, toch vaak net iets anders te liggen dan men dacht.
Lagere premie ligt vaak aan een lagere dekking, logisch denkt u wellicht, maar dat is niet altijd zo makkelijk te herkennen. Verhuur is bijvoorbeeld 1 van de dekkingselementen die niet goed begrepen wordt.
Met termen als “incidentele” of “sporadische” verhuur is gedekt of “ja hoor verhuur is gewoon gedekt” tijdens een telefonisch contact, worden klanten eigenlijk op het verkeerde been gezet.
Verhuur blijkt bijvoorbeeld wel gedekt te zijn zoals telefonisch werd aangegeven, maar dan alleen incl. machinist /bediening. Was dat dan eigenlijk wel de bedoeling, want u verhuurt misschien wel zonder bediening, omdat u geen personeel of tijd heeft om zelf mee te gaan.
Incidentele verhuur is naar onze mening geen verhuur, want wat is incidenteel dan? Incidenteel zou kunnen zijn 1 a 2 x per jaar verhuren aan een collega bedrijf, maar als dat eigenlijk elk jaar voorkomt is dat dan incidenteel? Of als 1 a 2 x per jaar, wel periodes zijn van 3 maanden, is dat dan nog incidenteel? Of gaat het allemaal zo naar wens dat 1 a 2 x per jaar veel vaker wordt en ook aan meerdere huurders, is dat dan nog incidenteel? Geef je dat ook nog door aan de verzekeraar dat het misschien niet meer incidenteel is of schiet dat er door de drukte bij in?
Dat kan leuke discussies opleveren bij schade en laat dat nu net het moment zijn dat u juist niet op discussies zit te wachten, toch?
“Verhuur is ook gedekt, dus eigenlijk vergelijkbaar met jullie, maar wel goedkoper”. Op de vraag welke verzekeraar er dan achter zit, krijg je meestal een antwoord, waarvan wij weten dat die verzekeraars helemaal geen verhuur verzekeren of alleen in hele specifieke situaties. Het kan dat de klant net zo’n specifieke situatie is, maar 9 van de 10 keer is dat naar mijn gevoel niet zo en heeft de klant dus eigenlijk niet de dekking die hij verwacht.
Bij ons is verhuur gewoon gedekt. Of het nu regelmatig is, sporadisch/incidenteel, met of zonder machinist, dat maakt ons niet uit. Zolang er maar wel een vorm van verhuurovereenkomst aan ten grondslag ligt.
Is onze premie daardoor hoger dan een andere standaard werkmaterieelverzekering? Vaak wel, maar soms ook helemaal niet, dat verschilt eigenlijk per type hoogwerker, de leeftijd, de nieuwprijs, aanschafprijs en/of de dagwaarde. Het is bij ons echt maatwerk. Daarnaast bieden wij onze relaties ook aanvullende dienstverlening in de vorm van bijvoorbeeld:
- algemene verhuurvoorwaarden,
- concept verhuurovereenkomst,
- verhuur-innameformulieren,
Dus we bieden ook echt wel wat extra ten opzichte van een standaard werkmaterieelverzekering.
Maar is verhuur dan te duur in ons verzekeringsproduct? Denken dat je verzekerd bent en er bij schade achter komen dat je geen uitkering krijgt is denk ik nog veel duurder….
Wilt u niet voor verrassingen komen te staan en maatwerk op Hoog Niveau voor uw hoogwerker of ander hoogwerkend materieel, dan zijn wij u graag van dienst.
Specialist Hoogwerkerverzekeren.nl